Tidbokning via 1177 på telefon
Tidbokning via 1177 på telefon innebär att sjuksköterskor på sjukvårdsrådgivningen kan boka tider till mottagningar som delar ut tider till 1177 på telefon. Syftet med tjänsten är att avlasta akutsjukvården. Bokning sker för patienter som är i behov av skyndsam vård eller vård under det närmaste dygnet. Bokningar sker utifrån Hänvisningsstödet.
Om tjänsten
Ett av grundsyftena med tidbokningstjänsten är att avlasta den akuta sjukvården genom att erbjuda bokade tider inom 24 timmar för brådskegraderna skyndsamt och närmaste dygnet. Tidbokning är likställd med hänvisning, vilket innebär att samtliga principer, regler och systemstöd avsedda för hänvisning är tillämpliga för tidbokning.
Som regel utgår tidbokning utifrån informationen i Hänvisningsstödet. De grundläggande principerna för hänvisning i Region Stockholm tillämpas.
Vad som gäller vid hänvisning av patienter i Region Stockholm och vilka verktyg, regler och principer som är styrande.
Nyttan
Fördelar för anslutna mottagningar:
- Bokningen går via en legitimerad sjuksköterska på 1177 på telefon och är därmed kvalitetssäkrad
- Det är en kostnadsfri tjänst som bidrar till att mottagningens tider utnyttjas
- Det sparar tid för mottagningen då de bara behöver dela ut tider som bokas in av sjuksköterskor på 1177 på telefon
- Mottagningar har möjlighet att lägga ut sena återbud som snabbt kan bli uppbokade via tidbokningstjänsten
Så här går tidbokningen till
Så här bokas tiderna
En sjuksköterska tar emot samtalet på 1177 på telefon och gör en första bedömning av patientens medicinska behov och brådskegrad. Om en sjuksköterska anser att tidbokning är relevant utifrån Hänvisningsstödet, söker hen bland de lediga tider som mottagningarna delat ut och bokar in patienten.
Vilka tider kan bokas
1177 på telefon kan endast se tiderna 24 timmar innan de är tillgängliga. En ledig tid om till exempel fyra dagar visas först när den kommer inom 24-timmarsspannet. Utöver möjligheten att dela ut tider regelbundet kan mottagningen dela ut sena återbud och liknande till tjänsten och på så vis få tiderna bokade.
Anslutna mottagningar
Alla husläkarmottagningar i regionen ska enligt avtal vara anslutna och tillhandahålla digitalt bokningsbara tider till 1177 på telefon. Övriga mottagningar som också är anslutna till tidbokningstjänsten är merparten av samtliga gynmottagningar och ett fåtal närakuter.
Att ansluta en mottagning
Projektet stöder mottagningarna vid införandet; från första samtalet till driftsättning. Efter att mottagningen är ansluten ges även stöd efter behov.
Tekniska förberedelser
För att tillgängliggöra tider till 1177 på telefon läggs en ny tidstyp upp i mottagningens tidbok i Takecare. Detta gör mottagningen själv eller via sin Takecare-förvaltare (SLSO/CGM/Acceptus/Capio). Denna tidstyp visas därefter i 1177 telefons system och sjuksköterskorna kan boka dem.
Mottagningar som inte har Takecare kan använda sig av en fristående lösning.
Kostnad
Projektet tar inte betalt för anslutning och inte Takecare centralt heller. Beroende på hur avtalet ser ut kan Takecare-förvaltaren ta betalt för sina tjänster.
Avvikelserapportering för bokning gjord av sjuksköterska på Medhelp
Avvikelseformuläret är till för rapportering av bokningar som inte gjorts enligt Hänvisningsstödet. Observera att det är av yttersta vikt att patientdata inte skrivs in i formuläret. Avvikelser rapporteras till Patientsäkerhetscentrum hos Medhelp senast en månad efter händelsedatum.
Kontakt
Om du tycker att tidbokningstjänsten låter intressant, har fler frågor eller om du vill få mer information mejla till oss.
Tidbokning 1177
- tidbokning1177.hsf@regionstockholm.se
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen