Till Start

Vårdgivarguiden

Patientsäkerhet handlar om att förhindra att patienter drabbas av undvikbara skador i samband med vård och behandling. Region Stockholm har en nollvision för vårdskador. För att uppnå det krävs bland annat att alla vårdgivare bedriver ett systematiskt förbättringsarbete och att patienterna involveras i vården och patientsäkerhetsarbetet. Därtill har regionen prioriterat ett antal åtgärder för att möta upp nollvisionen. Det handlar om att följa nationella och regionala satsningar och handlingsprogram samt ordna patientsäkerhetsutbildningar och återkommande patientsäkerhetsdagar.

Ordlista

Patientsäkerhet – Att skydda patienter från vårdskador.

Vårdskada – Lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.

Allvarlig vårdskada – Vårdskada som är bestående och inte ringa, eller har lett till att patienten fått ett väsentligt ökat vårdbehov eller avlidit.

Vem gör vad i regionens patientsäkerhetsarbete?

Det är vårdgivarna som bedriver det konkreta arbetet med att förebygga och minska vårdskador. Vårdgivarna ska se till att alla patienter får en god och säker vård. I det ingår bland annat att vårdgivarna känner till regelverk och riktlinjer och fortlöpande följer upp, utvärderar och förbättrar kvalitet och patientsäkerhet i den egna verksamheten. Vårdgivarna ska årligen sammanfatta sitt systematiska patientsäkerhetsarbete i en patientsäkerhetsberättelse. I Region Stockholm görs också en regionsövergripande patientsäkerhetsberättelse.

Inom regionen finns en särskild grupp för patientsäkerhet, Regionala Samverkansgruppen Patientsäkerhet, RSG PS, vars funktion är att strategiskt planera patientsäkerhetsarbetet i länet. RSG PS har två kontinuerliga regionala arbetsgrupper; RAG Vårdhygien och RAG Policyrådet.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen samordnar, utvecklar och följer upp patientsäkerhetsarbetet dels genom avtal med vårdgivarna, dels genom expertfunktioner inom olika områden och avdelningar inom förvaltningen. Enheten för Kvalitet och patientsäkerhet har en samordnande roll för regionens patientsäkerhetsarbete och samordnar både interna nätverk på förvaltningen och externa nätverk för vårdgivare.

Samverkansforum

Tillfällen som ger möjlighet att dela och utveckla kunskap inom patientsäkerhet mellan vårdgivare och andra experter erbjuds då och då av enheten för Kvalitet och patientsäkerhet på hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Områden som varit i fokus för dessa samverkansforum:

  • Trycksår/fall/nutrition/munvård
  • Risk och händelseanalys/FRAM
  • Vårdrelaterade infektioner, VRI
  • Markörbaserad journalgranskning
  • Patientsäkerhetskultur

Patientsäkerhetsberättelse

Patientsäkerhetsberättelsen är en beskrivning av det systematiska patientsäkerhetsarbete som har skett under det gångna året, vilka åtgärder som gjorts för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som uppnåtts. Enligt patientsäkerhetslagen 3 kap, paragraf 10 ska vårdgivare senast den 1 mars varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Detta är ett led i det systematiska förbättrings- och patientsäkerhetsarbetet.

Det huvudsakliga syftet med patientsäkerhetsberättelsen är att vårdgivare ska ha kontroll över sitt patientsäkerhetsarbete. Många vårdgivare publicerar sina patientsäkerhetsberättelser på sin egen webbplats där patienter och andra intressenter kan ta del av dem.

Mall för patientsäkerhetsberättelse

För att stödja arbetet med patientsäkerhetsberättelsen finns en mall för patientsäkerhetsberättelse som tagits fram av SKR och nationella samverkansgruppen patientsäkerhet. Mallen ger dig som vårdgivare ett stöd i att tydligt och enkelt beskriva och koppla ihop era identifierade utmaningar med genomförda insatser, resultat och analys. Struktur och innehåll följer den nationella och regionala handlingsplanen för ökad patientsäkerhet. Mallen motsvarar de krav som finns i lagar och föreskrifter och finns tillgänglig på webbplatsen Kunskapsstyrning hälso- och sjukvård.

Myndigheterna och patientsäkerhet

De viktigaste statliga myndigheterna när det gäller patientsäkerhetsfrågor är Inspektionen för vård och omsorg, IVO, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, och Socialstyrelsen. Vid sidan av myndigheterna har varje region också skyldighet att ha en fristående och opartisk patientnämnd dit patienter, anhöriga och personal kan vända sig med klagomål på vården.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO

Till IVO ska vårdgivare anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada, en så kallad lex Maria-anmälan. Patienten kan klaga på vården eller hälso- och sjukvårdspersonalen hos IVO.

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN

Vid allvarligare fel kan IVO anmäla en legitimerad hälso- eller sjukvårdspersonal till HSAN som tar ställning till behörighetsfrågor och kan besluta om åtgärder som exempelvis prövotid eller återkallelse av legitimation (deslegitimering). Även Justitieombudsmannen och justitiekanslern kan begära att HSAN tar upp ärenden.

Socialstyrelsen

Socialstyrelsen har ett register över all legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal i Sverige, det så kallade HOSP-registret. Socialstyrelsen ger även ut föreskrifter och allmänna råd i författningssamlingen HSLF-FS (tidigare SOSFS). Författningssamlingen är gemensam för hälso- och sjukvård, socialtjänst, läkemedel och folkhälsa. Via länken nedan får du mer information om Socialstyrelsens arbete med patientsäkerhetsfrågor.

Patientnämnden, PaN

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans dit patienter, anhöriga och personal kostnadsfritt kan vända sig med frågor eller problem som rör all offentligt finansierad hälso- och sjukvård, kommunal vård och tandvård.

Övriga myndigheter och organisationer som arbetar med patientsäkerhet

Regionala samverkansgruppen Patientsäkerhet

Kontakt

Anna Lundin|Patientsäkerhetsstrateg, Kvalitet och patientsäkerhet

  • Uppdaterad: 15 juli 2024

  • Faktagranskad: 14 juni 2024

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Anna Lundin, hälso- och sjukvårdsförvaltningen