Kvalitetsgranskning av specialiseringsutbildning
Enligt Socialstyrelsen ska vårdgivare granska kvaliteten i läkarnas specialiseringsutbildning vart femte år. Region Stockholm erbjuder ersättning för så kallade SPUR-granskningar.
Region Stockholm har ett viktigt uppdrag i att följa upp att kvaliteten granskas och utvärderas systematiskt av vårdgivarna. Detta sker via så kallade Spur-granskningar, som vårdgivare kan få möjlighet att få ersättning för. Spur som är en förkortning av Specialistutbildningsrådet, är en granskningsverksamhet där den läkarprofessionen granskar kvaliteten på vårdgivarnas specialistutbildning.
Granskningarna utgår från kraven i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd samt specialitetsföreningarnas kvalitetskriterier för god utbildning. Syftet är att ge vårdgivaren stöd i att identifiera förbättringsmöjligheter i utbildningen.
Spur-granskningarna tillhandahålls av Lipus, Läkarnas institut för professionell utveckling i sjukvården, som har avtal med Region Stockholm. Avtalet gäller både egenägda verksamheter och privata vårdgivare som har vårdavtal med Region Stockholm.
Beställning (avrop) av Spur-granskning av vårdcentral enligt ramavtal RS 2019–0740.
- Särskilt beställningsunderlag fylls i och signeras av övergripande studierektor för allmänmedicin Tova de Ruvo Lohmann samt ST-samordnare på SLSO Lars Dahlberg. Detta gäller både privata och verksamheter i Region Stockholms egen regi.
- Det signerade betalningsunderlaget scannas in och mailas till Lipus: spur@lipus.se
- När Lipus tagit emot beställnings/avropsunderlaget skickas bekräftelse på beställningen enligt ramavtal.
- Därefter kan datum för granskning beslutas gemensamt av ansvarig projektledare på Lipus i dialog med studierektor och utbildande enheter.
Beställning (avrop) av granskningar, exklusive vårdcentral, enligt ramavtal RS 2019–0740.
- Särskilt beställnings/avropsunderlag fylls i och signeras av den utbildande enhetens verksamhetschef (eller motsvarande) samt av ST-studierektorn på aktuell förvaltning eller bolag.
- Det signerade beställnings/avropsunderlaget scannas in och mailas av den utbildande enheten till Lipus: spur@lipus.se
- När Lipus mottagit beställnings/avropsunderlaget skickas bekräftelse på beställning enligt ramavtal till den utbildande enheten.
- Därefter kontaktar utsedda inspektörer den utbildande enheten för att komma överens om datum för granskning.