Vanliga frågor och svar
Vanliga frågor från vårdgivare om vårdval avancerad sjukvård i hemmet, ASIH.
ASIH:s och vårdcentralens uppdrag
Rutiner för medicinering och andra vårdåtgärder skiljer mellan olika ASIH. När en patient skrivs in i ASIH har verksamheten tagit på sig ett medicinskt helhetsansvar. Om patienten behöver insulin, benlindning och dylikt ska detta utföras av ASIH.
Alla vårdcentraler har samma uppdrag.
Läkaren på vårdcentralen har det medicinska ansvaret att bedöma och skicka remiss till ASIH.
ASIH uppdrag utgår ifrån patientens behov av tillgänglighet, kontinuitet och teamarbete dygnet runt.
Nej, men listningen på vårdcentralen kvarstår.
ASIH har ett medicinskt helhetsansvar och kontaktar logoped.
Det är ett uppdrag för vårdcentralerna om inte patienten har behov av heldygnsvård, hög tillgänglighet och behov av team. Målgruppsbeskrivning finns i förfrågningsunderlaget för ASIH.
Vårdcentralen har uppdrag hela dygnet sju dagar i veckan - uppdraget att koppla bort en pump var fjärde eller sjätte vecka ingår där.
Remittering
Ja, 72- timmars regel för avbrott av vård inom ASIH anger utskrivning efter 72 timmar.
Alla kriterier skall vara uppfyllda innan remiss skickas.
Vårdval
Rapportering
Registrering av KVÅ ska göras varje gång som ni gör det. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har inte något målvärde för år 2014. Det som ni registrerar kommer att redovisats i årsrapporten för 2014.
Senior Alert ska registreras på alla patienter över 65 år, men INTE om patienten är i en sen palliativ fas enligt definition Målgrupp kroniskt sjuka i förfrågningsunderlaget, UX005, "Patient som är äldre än 65 år med allvarlig kronisk sjukdom och i behov av specialiserade medicinska och omvårdnadsmässiga insatser som kräver specifik reell kompetens eller hög tillgänglighet för att kunna vistas hemma och som inte vårdas i sen palliativ fas."
Faktura
Följande gäller om vårdgivaren anlitar en tolkförmedling som har avtal med Region Stockholm. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen ersätter endast tolkuppdrag utförda 3 månader bakåt i tiden och enligt den prislistan som hälso- och sjukvårdsförvaltningen har med tolkförmedlingen. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen betalar inte heller administrativa avgifter. Vårdgivaren får betala fakturan först och därefter vidarefakturera hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Bifoga kopia på tolkfaktura samt fakturaspecifikation och ange vårdgivarens avtalsnummer ADA-nummer det vill säga avtalet som vårdgivaren har med hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Skicka er faktura till: Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Ref: 1500230 Box 12081 102 23 Stockholm.
Övriga frågor
Mer information
Regler för remittering gällande vårdansvar, tidsgränser, egen vårdbegäran och vad du ska informera patienten om när en remiss skrivs.