Frågor och svar om anslutning till masterdata
Allmänt om API:er och anslutning till tjänsten
Ett API är ett gränssnitt för att kunna konsumera eller leverera data från eller till en tjänst eller ett system. Syftet med ett API är att ge tillgång till information så att konsumenten kan ta del av data från tjänsten eller att användaren kan skicka in information till tjänsten eller systemet.
Ett API används till exempel när man vill hämta information i realtid från en datakälla, som till exempel någons adress eller leverantörsstatus.
Data kontrolleras och hämtas ofta. Uppgifterna uppdateras kontinuerligt på ett ställe och tillgängliggörs endast via detta gränssnitt.
API och SFTP är olika sätt att kommunicera. Ett API gör det möjligt att få svar på den fråga som ställs direkt, medan filöverföring inte kan ge svar direkt. Det mottagande systemet måste i sådana fall besvara meddelandet med en fil (ett meddelande) tillbaka. Beroende på typ av system och möjliga sätt att kommunicera så används API eller filöverföring (SFTP) för olika system och ändamål.
Det finns flera olika typer av API:er vad gäller säkerhetskrav:
- Publika API:er är öppna för alla.
- Stängda API:er har säkerhetshantering, som till exempel för regionens interna användning mellan system.
- Interna API:er är inte tillgängliga, vilket till exempel gäller mellan system och inom ett sjukhus eller en verksamhet.
En prenumeration innebär att du kan få en teknisk notifiering om att något har ändrats i de data som levereras via API:et, till exempel i ett av MDM-plattformens informationsområden. Det mottagande systemet kan då hämta informationen via API:et. Detta är ett alternativ till att kontinuerligt och fortlöpande hämta informationen.
En prenumeration kan beställas i samband med en beställning av anslutning till ett API.
Den tekniska implementeringen hos den som önskar en prenumeration/notifiering måste utföras av den som önskar prenumerationen/notifieringen.
Region Stockholms serviceförvaltning tar betalt för tjänsten, som utförs till självkostnadspris.
Debitering sker efter någon vecka när användaren har fått den information som krävs och kan börja använda tjänsten, det vill säga när den är tillgänglig och inte när användaren faktiskt börjar använda den.
Kontakt och support
För frågor om hanteringen av masterdata, vänd er till masterdataförvaltningen på hälso- och sjukvårdsförvaltningen:
Masterdataprogrammet
- masterdata@regionstockholm.se
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
Om ni har tekniska problem eller om tjänsten inte fungerar som den ska. Anmäl fel via telefon till serviceförvaltningens servicedesk på telefonnummer 08-123 177 77. Det går även att kontakta:
Serviceförvaltningen|Digital utveckling, Applikationsplattformar, Integration
Box 225 50, 104 22 Stockholm
För att beställa ett test av anslutning till masterdata, kontakta masterdataförvaltningen vid hälso- och sjukvårdsförvaltningen:
Masterdataprogrammet
- masterdata@regionstockholm.se
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
Ärendet ska hanteras, konfigurering behöver göras och de data som ni får tillgång till kan innehålla personuppgifter som ska hanteras korrekt. Det behövs en formell beställning för att säkerställa att ni är införstådda med ert ansvar och hur tjänsten fungerar.