Tolkportalen
Tolkportalen är Region Stockholms webbaserade e-tjänst för tolkbeställningar inom talade språk, teckenspråkstolk, dövblindtolk, skrivtolk och tecken som stöd, TSS.
Hälso- och sjukvårdspersonal, invånare och handläggare på tolkförmedlingar kan registrera tolkbeställningar i portalen. Tolkportalen används också för analys av kostnads- och kvalitetsuppföljning av regionens tolkanvändning.
Tekniska förutsättningar för att logga in i Tolkportalen
För att vårdgivare ska kunna logga in i Tolkportalen och registrera tolkbeställningar måste vårdgivaren
- ha ett e-tjänstekort utfärdat av Region Stockholm
- ha en personpost i den elektroniska katalogen, Ek som tillhör en enhet som har rätt att beställa tolk
- arbeta på en enhet som har en kombikakod med språktolksattribut i kodservern och där kombikakoden är ”MEK-ad” mot enhetens HSA-id.
Om du har frågor om de tekniska förutsättningarna kan du kontakta serviceförvaltningens servicedesk, som kan vägleda dig rätt.
Så använder du Tolkportalen
- Gå till "Logga in i Tolkportalen" överst på sidan.
- Välj "Inloggning för vårdpersonal" och logga in med hjälp av e-tjänstekort. Net id behöver vara installerat på datorn.
- Välj antingen "Beställ teckenspråkstolk, dövblindtolk, skrivtolk, TSS (tecken som stöd)" eller "Beställ språktolk".
- Under "Beställningar" kan du se om en tolk är bokad.
- Information om tolkbokning och manualer finns i Tolkportalen under ikonerna ”Information om tolkbokning” och ”Support”.
Support
För användarfrågor och tekniska frågor som gäller Tolkportalen kan du kontakta serviceförvaltningens servicedesk antingen via telefon eller e-post, se nedan.
Supportärenden hanteras mån-sön 6.00-22.00. Vid akuta ärenden, ring: 08-123 145 10.
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.
Central systemförvaltning
Tolkportalen förvaltas av hälso- och sjukvårdsförvaltningen och ingår i förvaltningsobjektet Tolk (FO Tolk).
Den centrala förvaltningen för Tolkportalen ansvarar för förvaltning och drift av systemet. Frågor till den centrala systemförvaltningen skickas via serviceförvaltningens servicedesk, se ovan.
Du kan även skicka utvecklingsönskemål och förbättringsförslag för Tolkportalen till hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Funktionsbrevlåda för frågor om tolk i talade språk
Observera kan ej användas för tolkbokning.
- spraktolk.hsf@regionstockholm.se
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen