Till Start

Vårdgivarguiden

Brödsmulenavigering

Om e-tjänstekort

E-tjänstekort är en elektronisk tjänstelegitimation och identitetshandling som säkert identifierar användaren. Kortet kallas också Siths-kort. Det används inom Region Stockholms egna verksamheter, hos privata vårdgivare och inom kommunal omsorgsverksamhet. Med kortet höjs säkerheten så att du kan dela information på ett säkert sätt. Syftet är att skydda känsliga personuppgifter.

Inom Region Stockholm används e-tjänstekort för att komma åt system och information som behövs i en verksamhet. Det kan exempelvis vara vårdinformation hos en annan organisation, så kallad sammanhållen journalföring. Vidare kan du rapportera resultat i vården, kvalitetsregister och föra över administrativ och ekonomisk information.

Med sammanhållen journalföring kan journaluppgifter delas mellan vårdgivare. Det ökar patientsäkerheten, underlättar i nästa steg i vårdkedjan samt ger färre fax- och telefonfrågor.

Beställa eller förnya ditt e-tjänstekort

Det är olika rutiner för vad som krävs vid utfärdande av e-tjänstekort beroende på var du arbetar. Du måste därför kontrollera vilka rutiner som gäller för just din verksamhet. Vänd dig till din chef eller ansvarig person för e-tjänstekort för mer information.

Aktivera ditt ordinarie e-tjänstekort

När du har fotograferat dig för ett e-tjänstekort och fått e-tjänstekortet till din folkbokföringsadress, via förstaklassbrev eller rekommenderad post, måste du aktivera e-tjänstekortet för att det ska fungera. Du aktiverar e-tjänstekortet på samma kortkontor som du fotograferade dig.

Observera att du måste ha med dig det e-tjänstekort som ska aktiveras och en giltig fysisk id-handling. Region Stockholm godkänner inte digitala id-handlingar som till exempel en id-handling inlagd i Bank-id, Freja e-id eller liknande.

E-tjänstekort som inte har levererats

E-tjänstekort som skickas med A-post

Ett e-tjänstekort som skickas med A-post går inte att spåra. En beställning av nytt kort ska göras om användaren inte har fått kortet till sin folkbokföringsadress:

  • För ordinarie e-tjänstekort med foto, 30 dagar efter fototillfället.
  • För ordinarie e-tjänstekort utan foto, 30 dagar efter lagd beställning.
  • Du behöver inte ta ett nytt foto, fotot som togs vid beställning av det första kortet finns sparat i systemet.
  • Om det först beställda kortet kommer efter att en ny beställning har gjorts ska kortet klippas sönder och kastas. Kortet är spärrat i systemet och går inte att använda.

För beställning av nytt kort, se lokala rutiner för vad som gäller på din arbetsplats.

E-tjänstekort som skickas med rekommenderad post

Om e-tjänstekortet har skickats med rekommenderad post, men avin inte har kommit fram till användarens folkbokföringsadress, kan användaren spåra försändelsen med hjälp av Rek-id. För att spåra försändelsen:

  • Kontakta id-administratören på den egna verksamheten eller serviceförvaltningens servicedesk för att få Rek-id.
  • Spåra därefter försändelsen via Postnord.
    Postnords webbplats

Underskriftscertifikat

Ordinarie e-tjänstekort och reservkort utfärdade från Siths e-id-portal får inte underskriftscertifikat automatiskt på kortet. Underskriftscertifikatet måste laddas ner manuellt av användaren via Mina sidor. Certifikatet behövs om du använder it-system som kräver underskriftscertifikat för signering.

Manual för hur du laddar ner underskriftscertifikatet till ditt e-tjänstekort om du använder system som kräver det för signering.

Pin- och puk-koder

Om du slår in fel pin-kod tre gånger blir kortet låst. Du kan låsa upp kortet på olika sätt beroende på vilken typ av kort du har.

Kort med produktnummer som börjar med 7xx kan låsas upp på två sätt (produktnumret finns på baksidan av e-tjänstekortet):

  • Med hjälp av id-administratör. Detta kräver ett personligt besök hos en id-administratör antingen på kortkontoret där du fotograferade dig eller hos en id-administratör inom verksamheten. Är du osäker på vad som gäller på din verksamhet, vänd dig till din chef. Du måste ha med en giltig fysisk svensk id-handling och det e-tjänstekort som ska låsas upp.
  • Med hjälp av puk-kod. Puk-kod beställer du via en id-administratör inom verksamheten eller via serviceförvaltningens servicedesk. Om du är osäker på vad som gäller inom din verksamhet vänd dig till din chef. Se manual nedan för mer information.

Kort utan produktnummer eller produktnummer som börjar med 5xx eller 6xx går bara att låsa upp på följande sätt (produktnumret hittar du på baksidan av e-tjänstekortet):

  • Med hjälp av Puk-kod. Puk-koden finns med i det kodbrev som du fick från Telia och som du använde när du hämtade ut ditt kort.

Om du saknar ditt kodbrev kan du beställa ett nytt genom att kontakta id-administratören inom verksamheten eller via serviceförvaltningens servicedesk. Om du är osäker på vad som gäller inom din verksamhet vänd dig till din chef. Se manual nedan för mer information.

Information om hur du låser upp ett e-tjänstekort med puk-koden.

Beskriver hur du gör för att byta pinkod på ditt e-tjänstekort.

Spärra kort

Ditt e-tjänstekort ska spärras om du har tappat ditt kort eller misstänker att någon har fått reda på din pin- eller puk-kod. Så här gör du för att spärra ditt kort:

  • Kontakta din id-administratör inom verksamheten eller det kontor där du hämtade ditt e-tjänstekort.
  • Om du har ett e-tjänstekort som saknar produktnummer eller har produktnummer som börjar på 5xx eller 6xx måste du spärra e-tjänstekortet även via Telias spärrtjänst på telefonnummer 020-32 32 62.
  • Om du har ett SIS-märkt kort, gör en anmälan om borttappat eller stulet kort till närmaste polismyndighet.

Om uppgifterna på kortet inte längre stämmer

När du bytt namn har du tre månader på dig att skaffa ett nytt kort med rätt namnuppgifter innan ditt kort spärras.

Återlämning av e-tjänstekort

När du slutar din anställning eller ditt uppdrag inom Region Stockholm ska du lämna tillbaka e-tjänstekortet till din id-administratör eller din närmaste chef. Om du får fortsatt uppdrag inom Region Stockholm kan du i vissa fall behålla kortet.

Om du glömt att återlämna ditt e-tjänstekort när du slutat din anställning eller uppdrag så kommer kortet att spärras inom tre månader.

Hämta Siths e-id till befintligt e-tjänstekort

Manual för att hämta ett nytt Siths e-id till ett befintligt e-tjänstekort.

Manual för hur man hanterar dubbla kortläsare vid tvingande kortinloggning.

Hämta Siths e-id till reservkort

Manualen för att hämta beställt Siths e-id gäller för reservkort utfärdat på distans (LoA2) och för dig som fått nytt Siths e-id till ett redan utlämnat reservkort där det ursprungliga Siths e-id inte längre är giltigt (gäller både LoA2 och LoA3).

Manual för hur man hämtar uppdaterat Siths e-id till reservkort när det ursprungliga Siths e-id fortfarande är giltigt.

Manual för hur man hanterar dubbla kortläsare vid tvingande kortinloggning.

Testa kortet

Du behöver ha din pin-kod till hands för att testa att e-tjänstekortet/Siths e-id fungerar.

Manual för hur du testar ditt e-tjänstekort och Siths e-id att det fungerar som det ska och för att utesluta att det fungerar felaktigt vid problem att logga in i dator eller system.

Installation av mellanliggande och rotcertifikat

Om du har problem med inloggning till system och möts av felmeddelandet "webbplatsen kunde inte tillhandahålla en säker anslutning” så saknar du mellanliggande certifikat och rotcertifikat på datorn. Följ manualerna nedan för att installation. Det är viktigt att du börjar med manual 1 Installation mellanliggande certifikat och därefter manual 2 Installation rotcertifikat.

Manual för hur du installerar mellanliggande certifikat. Är du inte administratör på din dator behöver du hjälp med installationen av din it-leverantör/support.

Manual för hur du installerar rotcertifikat. Är du inte administratör på din dator behöver du hjälp med installationen av din it-leverantör/support.

Kontakt och support

Har du frågor om e-tjänstekortet kan du i första hand vända dig till kontaktperson för e-tjänstekort inom din organisation. Du kan också kontakta serviceförvaltningens servicedesk.

Serviceförvaltningens servicedesk

Serviceförvaltningens it-portal

OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.

    • Uppdaterad: 1 november 2024

    • Faktagranskad: 23 januari 2024

    • Redaktör: Björn Larsson

    • Faktagranskare: Agneta Vifell, serviceförvaltningen