Brödsmule-navigation

Här hittar du länkar till program, tjänster och manualer som du behöver för att använda ditt eTjänstekort.

Webbläsare och operativsystem

Rekommenderade webbläsare är:
- Internet Explorer 10 (IE11)

Rekommenderat operativsystem är:
- Windows 10 - klicka på följande länk för information:

OBS: De nationella tjänsterna stödjer inte användning av Mac och IOS.

Installera kortläsare

För att ditt eTjänstekort ska fungera måste du  installera en kortläsare. Här hittar du leverantörer av godkända kortläsare:

Installera programvaran NetID

Du behöver också NetID som du kan ladda ner här:

Uppdatera eTjänstekort för fortsatt tillgång till E-hälsomyndighetens läkemedelssystem

Information för små och medelstora privata vårdgivare

Nuvarande eTjänstekort behöver uppdateras för att ha fortsätt tillgång till E-hälsomyndighetens läkemedelssystem, t.ex. Nationell läkemedelslista och Pascal samt Ineras nationella tjänster, bl.a. Nationell patientöversikt (NPÖ).

Alla vårdgivare behöver själva göra uppdateringen senast den 31 december 2020 för att ha fortsatt tillgång till systemen. Nya kort som beställs från och med den 18 februari 2020 levereras med det nya certifikatet och behöver därför inte uppdateras.

Klicka på följande länk för att veta hur små och medelstora vårdgivare ska gå till väga:

Hämta certifikat till befintligt eTjänstekort

Hämta certifikat till reservkort

Ta bort bort utgångna certifikat/spärra certifikat

Testa kortet

Du behöver din PIN-kod till hands för att testa att eTjänstekortet/SITHS fungerar

Spärra kort

Ditt eTjänstekort ska spärras om du har tappat ditt kort eller misstänker att någon fått reda på din PIN- eller PUK-kod.

Så här gör du för att spärra ditt kort:

  • Kontakta din eTjänstekortsadministratör eller det kontor där du hämtade ditt eTjänstekort
  • Spärra eTjänstekortet via Telias spärrtjänst 020-32 32 62
  • Gör en anmälan om borttappat eller stulet kort till närmaste polismyndiget.

Om uppgifterna på kortet inte längre stämmer

När du bytt namn har du tre månader på dig att skaffa ett nytt kort med rätt namnuppgifter innan ditt kort spärras.

PIN- och PUK-koder

Om ditt kort spärrats, vilket kan hända om du slår in fel pinkod tre gånger, kan du låsa upp kortet med hjälp av PUK-koden. PUK-koden finns med i kuvertet som du fått från TeliaSonera och som du använde när du hämtade ut ditt kort.
Om du saknar din PIN-kod kan du beställa en ny genom att kontakt din eTjänstekortansvarige.

Byte av pinkod

Beskriver hur du går tillväga för att byta pinkod på ditt eTjänstekort.

Återlämning av eTjänstekort

Ditt eTjänstekortet måste återlämnas när du slutar din anställning eller ditt uppdrag inom Region Stockholm. Om du får fortsatt uppdrag inom Region Stockholm kan du i vissa fall behålla kortet.

Om du glömt att återlämna ditt eTjänstekort när du slutat din anställning eller uppdrag så kommer kortet att spärras inom tre månader.

Support

Kontakt med eTjänstekortansvarig och support för privata vårdgivare sker via SF IT:s portal:

OBS OBS: detta gäller inte större organisationer med många verksamheter.
Exempel:
Aleris
Capio
Capio Legevisitten
Familjeläkarna
Förenade Care
Hälsa
Praktikertjänst
PRIMA