Börja använda det digitala bemötandestödet för vårdpersonal
Region Stockholm har tagit fram ett digitalt bemötandestöd till personal inom hälso- och sjukvård och tandvård. Det ger konkreta tips på vad man kan säga och göra i mötet med patienter samt verktyg till ett systematiskt arbetssätt i verksamheten.
Vårdpersonalens bemötande av patienter har koppling till patientsäkerhet, bland annat i form av patientens följsamhet till behandling samt vilja att söka vård när behov finns. Därför är bemötandet viktigt.
Bemötandestödet ger grundläggande stöd för ett gott bemötande och för att undvika att diskriminera patienter och anhöriga. Stödet omfattar samtliga diskrimineringsgrunder och utgår från att människor är mångsidiga. I bemötandestödet hittar du rekommenderade tips, patientfall samt hänvisningar till fördjupningsmaterial.
Bemötandestödet består av fyra delar samt hänvisning till fördjupningsmaterial. Den del av stödet som handlar om systematiskt arbetssätt är tänkt att ni gör tillsammans i arbetsgruppen. Övriga delar kan göras både i grupp och enskilt.
Bemötandestödet har tagits fram med hjälp av representanter från hälso- och sjukvård, tandvård och civilsamhället.
Se en kort introduktionsfilm
I den korta filmen nedan berättar vårdpersonal om vikten att arbeta med bemötandefrågor och hur stödet kan komma till användning.