Till start

Vårdgivarguiden

Patientsäkerhet är en ständigt närvarande fråga i det dagliga arbetet i alla delar av vården. Till stöd för patientsäkerhetsarbetet finns ett antal verktyg och metoder. Det finns exempelvis verktyg som underlättar systematisering av avvikelsehanteringen i vården och mallar till hjälp för att skriva en patientsäkerhetsberättelse.

På denna sida listas ett antal hjälpmedel som kan vara till nytta i det dagliga patientsäkerhetsarbetet. Du kan dessutom läsa vidare på SKR:s hemsida och hos Socialstyrelsen.

Analysverktyg patientsäkerhet

Verktyget är framtaget för att utgöra ett stöd för att genomföra en nulägesanalys av patientsäkerhetsarbetet i regioner (eller kommuner). Det ger vägledning i att identifiera utmaningar för en säker vård och visar på teman där information saknas om nuläget. Samsyn kring styrkor och förbättringsområden skapas och därmed tydliggörs grunden för lokala handlingsplaner.

Risk- och händelseanalys

För att hög patientsäkerhet ska kunna uppnås och upprätthållas krävs det att vårdgivare identifierar och åtgärdar risker innan patienter kommer till skada. Händelser som har orsakat eller skulle ha kunnat orsaka patientskada måste också utredas så att adekvata åtgärder kan sättas in för att förhindra att liknande händelser upprepas i framtiden. Till de nationella handböckerna i risk- och händelseanalys hör de mallar som krävs för att genomföra utredningen.

Om Nitha

Det nationella it-stödet för händelseanalys, Nitha, bygger på ett standardiserat arbetssätt med gemensamma termer och begrepp. Nitha stödjer metodiken i handboken för händelseanalys. Systemet är framtaget för att stödja händelseanalysarbetet i Sverige och för att sprida analysresultat och göra dem tillgängliga för nationellt lärande.

I Nithas kunskapsbank kan du söka efter avslutade analysrapporter och lära dig av andras erfarenheter. 

HändelseVis

Webbtjänsten HändelseVis är Region Stockholms gemensamma it-stöd för risk- och avvikelsehantering. Syftet med systemet är att öka säkerheten för patienter och medarbetare. Här kan och ska medarbetare inom hälso- och sjukvården rapportera olika typer av risker och avvikelser inom områdena:

  • vård

  • arbetsmiljö

  • laboratoriediagnostik (Karolinska)

  • miljö

  • förbättringsförslag

HändelseVis inkluderar även en e-tjänst för invånarna "Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare". Patienter och invånare kan via 1177.se framföra klagomål och synpunkter på vården, ge beröm eller förslag till förbättringar. Vårdgivaren hanterar inkomna synpunkter och klagomål i HändelseVis. Svar skickas via HändelseVis till patientens/invånarens inkorg på 1177.se.

Alla ärenden som inkommer i HändelseVis ska analyseras och följas upp i syfte att användas som underlag för förbättringsarbete.

Region Stockholm tillhandahåller flera utbildningar i HändelseVis. Dessa hittar du på Lärtorget:

Markörbaserad journalgranskning

Metoden markörbaserad journalgranskning, MJG, identifierar olika markörer, det vill säga uppgifter som tyder på att en skada kan ha inträffat, i patientdokumentationen. Om en skada har uppstått bedöms typ, allvarlighetsgrad och om skadan hade gått att undvika. Sammanställning av resultatet från granskningsarbetet bildar sedan underlag för åtgärder för ökad patientsäkerhet. Läs mer i SKR:s handbok:

Kulturmätning

God arbetsmiljö och god patientsäkerhet är ofta tätt sammanlänkade. Grunden för den hälsofrämjande arbetsplatsen och hög patientsäkerhet är ett systematiskt patientsäkerhets- och arbetsmiljöarbete. I en kulturmätning mäts en organisations säkerhetskultur för att undersöka personalens attityder i viktiga patientsäkerhetsfrågor.

Därefter kan åtgärder sättas in för att förbättra patientsäkerhetskulturen och därmed patientsäkerheten. Läs gärna mer om HSE-frågor som används i Region Stockholms medarbetarundersökning.

Handbok från SKR

Handböcker från Socialstyrelsen

Regler från Socialstyrelsen som gäller patientens ställning och rätten till information, delaktighet och kontinuitet.

Mall för patientsäkerhetsberättelse

Alla vårdgivare ska enligt patientsäkerhetslagen senast 1 mars varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse för det föregående året. Syftet är en tydlig och öppen redovisning av resultatet av patientsäkerhetsarbetet, inklusive mål och strategier. På webbplatsen Kunskapsstyrning hälso- och sjukvård finns mall för upprättande av patientsäkerhetsberättelse.

  • Uppdaterad: 16 november 2023

  • Faktagranskad: 1 juni 2023

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Anna Lundin, hälso- och sjukvårdsförvaltningen