Till start

Vårdgivarguiden

  • Ring 08-123 140 00
  • Välj expresstolk eller distanstolk beroende på språk och tidpunkt enligt tabellen.
Språk och val av expresstolk eller distanstolk beroende på tidpunkt.
Språk När ska jag välja expresstolk? När ska jag välja distanstolk?
Arabiska alla dagar 8–22 övrig tid
Dari vardagar 8–17 övrig tid
Persiska vardagar 8–17 övrig tid
Ryska vardagar 8–17 övrig tid
Somaliska vardagar 8–17 övrig tid
Spanska vardagar 8–17 övrig tid
Tigrinja vardagar 8–17 övrig tid
Övriga språk aldrig dygnet runt

Expresstolk

Arabiska, dari, persiska, ryska, somaliska, spanska och tigrinja finns inom tjänsten expresstolk och tolkningen kan genomföras direkt när tjänsten expresstolk har öppet. Expresstolk innebär att vårdpersonal och patient sitter tillsammans vid en telefon med högtalartelefon och ringer upp tolken direkt.

Du som vårdpersonal får tillgång till tjänsten expresstolk genom att ringa
08-123 140 00 och välja alternativ expresstolk. Därefter väljer du det språk du efterfrågar via knappval. Du kopplas då direkt till en tolk i det aktuella språket hos Transvoice AB.

Tjänsten finns för språken:

  • arabiska
  • dari
  • persiska
  • ryska
  • somaliska
  • spanska
  • tigrinja

Expresstolk i arabiska erbjuds alla dagar mellan 8 och 22. Övriga expresstolk-språk erbjuds vardagar mellan 8 och 17. Vid akut behov av språktolk övriga tider, välj distanstolk.

Till tolken anger du mottagningens kundnummer hos Transvoice, det är det samma som används vid bokning av tolk för distans- eller kontakttolk. Är du osäker på mottagningens kundnummer kan du mejla eller ringa Transvoice. Om du saknar kundnummer vid inringning så hanteras det via Transvoice Kundtjänst under kontorstid, mellan 8 och 17. Tider utanför normal arbetstid följer Transvoice upp i efterhand och registrerar mot befintligt kundnummer eller registrerar ett nytt kundnummer om det saknas.

Distanstolk

Om det gäller ett språk som inte finns inom tjänsten expresstolk eller om behov av akut tolk uppstår när tjänsten expresstolk inte är öppen, välj distanstolk. Tolkförmedlingen gör vad de kan för att boka in tolkningen snarast möjligt. Telefonsamtal kan tas emot dygnet runt.

  • Uppdaterad: 8 december 2023

  • Faktagranskad: 8 december 2023

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Peter Ölund, hälso- och sjukvårdsförvaltningen