Till Start

Vårdgivarguiden

Brödsmulenavigering

Som vårdgivare kan du ansöka om att starta vårdverksamhet inom ett antal vårdområden som är upphandlade enligt lagen om valfrihetssystem (2008:962), LOV.  Inom vårdavtalsområdena har patienter möjlighet att välja vårdgivare. Vårdgivare kan ansöka och de som uppfyller de fastställda kraven godkänns att bedriva verksamhet. Avtalet kan sägas upp vid brister i kravuppfyllelse. Ansökan kan göras löpande.

Observera att informationen på denna sida är allmän. Se respektive vårdvalsområdessida för exakta uppgifter.

Hitta aktuella vårdavtalsområden:

Hitta ansökningshandlingar, förfrågningsunderlag, avtalsinformation och kontaktuppgifter per vårdavtalsområde.

Hitta ansökningshandlingar, förfrågningsunderlag, avtalsinformation och kontaktuppgifter per vårdavtalsområde.

Ansökningsprocessen

Varje vårdavtalsområde har en sida med samlad information. Där finns bland annat förfrågningsunderlaget med beskrivning av krav rörande uppdrag, ersättning och uppföljning. Det finns även information om vilka krav som ställs på digitala förmågor.

  • Läs igenom förfrågningsunderlaget och övrig information om vårdavtalsområdet, inklusive länkad information.
  • Bedöm om ni kan uppfylla uppdraget utifrån kraven i förfrågningsunderlaget och planera för hur ni tänker driva verksamheten.

  • Bedöm redan nu ert ansvar som vårdgivare om verksamheten upphör.

  • Fyll i ansökningsblanketten. Vanligen ska ansökan göras per mottagning eller en fysisk plats, men ibland per organisation eller geografiskt område. Detta framgår av respektive förfrågningsunderlag. Ansökningsblanketten undertecknas av behörig firmatecknare.

  • Fyll i "Kravlista – fysisk tillgänglighet avseende lokaler" samt eventuellt andra bilagor som ska bifogas till ansökan.

  • Skicka hela ansökan samt bilagor till den adress som står i förfrågningsunderlaget. När er ansökan mottagits får ni en bekräftelse till den e-postadress ni angett i ansökan. Bekräftelsen innehåller även information om vilken enhet på hälso- och sjukvårdsförvaltningen som handlägger ansökan. Förvaltningen granskar ansökan och återkoppling sker.

  • Inom fyra månader från det att komplett ansökan inkommit till hälso- och sjukvårdsförvaltningen får ni besked om godkännande eller avslag. Om er ansökan blir godkänd tecknas ett avtal med Beställaren, där ni förbinder er att följa de åtaganden som ställs i förfrågningsunderlaget.

Innan ni fyller i ansökan

Se över er organisationsinformation

Innan ni ansöker ska ni se över er organisationsinformation på Bolagsverket och i IVO:s vårdgivarregister. Denna behöver vara exakt överensstämmande med det ni anger på ansökan. Tillhör er organisation en större koncern kan det vara av än större vikt att fundera över vilka delar av koncernen som exempelvis arbetar inom samma vårdprocess och skulle ha fördel av informationsutbyte. Organisationsnummer styr exempelvis juridiskt ansvar och ägandeskap för patientinformation och påverkar därför hur patientinformation får delas i enlighet med sammanhållen journalföring.

Ta kontakt med förvaltningen av ditt vårdinformationssystem

Om ni redan bestämt vilket vårdinformationssystem (journalsystem) som ska användas i verksamheten kan ni ta kontakt med förvaltare/support redan innan ansökan fylls i och skickas in. Om ni tillhör en organisation med eget katalogansvar i Elektroniska katalogen (Ek) bör även katalogansvarig inkluderas tidigt i processen. Eftersom organisationsstrukturen även styr tillgång till rätt information i vårdinformationssystem, exempelvis vid spärrad information, är det viktigt att strukturen är uppsatt utifrån Patientdatalagen. Efter ett eventuellt godkännande kommer ni att ombes att ange exakt vilka enheter (befintliga eller att nya ska skapas) som ska utföra de avtalade uppdragen.

Planera namn vårdutförande enhet

Den vårdutförande enhetens namn (till exempel en mottagning eller avdelning) kommer att visas i olika kanaler. Namnet ska följa svenska skrivregler och det ska framgå av namnet vilken verksamhet det rör sig om. Namn som kan förväxlas med andra vårduppdrag ska undvikas. Ta hjälp av manualen för Hitta vård på 1177.se gällande enhetsnamn. Se specifikt avsnitt om namnsättning.

Gäller från och med den 27 november 2024.

Hitta aktuella vårdval:

Planera driftsstart

Vid planering av driftstart behöver man utgå från flera faktorer. Handläggningen av ansökan ska ske inom 4 månader. Det innebär att politiskt beslut om avslag eller godkännande ska ske inom 4 månader från dess att komplett ansökan inkom till hälso-och sjukvårdsförvaltningen.

När avtalet är undertecknat ska leverantören implementeras i ett flertal olika it-system och som krävs för att kunna utföra uppdraget. Information om vilka system eller tjänster som krävs inom respektive vårdavtalsområde finns i förfrågningsunderlagets Informationshanteringsbilaga eller under rubriken Digitala förmågor i Uppdragsbeskrivningen. Hur de kravställda digitala förmågorna ska uppfyllas beskrivs för respektive digital förmåga.

Läs om hur du uppfyller de krav på digitala förmågor som finns i ditt vårdavtal.

Ordinarie handläggningstid för detta är 6–8 veckor. En realistisk planering är därför att driftstart planeras till tidigast 6 månader efter det att komplett ansökan skickats in. Man behöver också ta i beaktande förändringsstopp för it-systemen som äger rum två gånger per år.

Under sommaren (från mitten av juni till mitten av augusti) och vid jul och nyår (från julhelgen till mitten av januari) finns det begränsad bemanning som hanterar Region Stockholms it-system för vårdverksamhet. Under dessa perioder sker endast akuta förändringar i dessa it-system. Tandvårdens leverantörer hanteras i andra it-system och påverkas inte av förändringsstoppet. Detta innebär att driftstart av ny verksamhet i normalfallet inte kan ske under perioder med förändringsstopp. Infaller handläggningstiden under förändringsstopp behöver planerad driftstart flyttas fram.

Se beräkningsexempel nedan om driftstart.

Exempel A: Önskad driftstart 1 juni

Beslut om avtalet behöver fattas senast vid sammanträdet som äger rum i mitten av mars månad. Komplett ansökan behöver senast inkomma i mitten av november. Efter det att avtal tecknats görs beställning av it-system och handläggningstiden på 6–8 veckor hinner då avslutas innan perioden när förändringsstopp inträffar. 

Exempel B: Önskad driftstart 1 september

Beslut om avtal behöver fattats senast vid sammanträdet som äger rum i mitten av april. Komplett ansökan behöver senast inkomma i mitten av december. Handläggningen kommer inte att kunna slutföras innan förändringsstoppet som pågår under mitten av juni till mitten av augusti.

Om underleverantör ska anlitas

Det framgår av förfrågningsunderlaget om det är möjligt att anlita underleverantör samt under vilka förutsättningar. Om ni som vårdgivare (huvudleverantör) anlitar underleverantör för utförande av uppdrag inom avtalet ansvarar ni som huvudleverantör för underleverantörens utförande av uppdraget som för eget utförande. Vid brister i utförandet kan avtalet hävas. I ansökan anges om ni avser anlita underleverantör och i så fall för vilken del av uppdraget.

Information om hur avtalsparter kan använda underleverantörer. Gäller vårdavtal enligt LOV eller LOU.

Begär utdrag ur belastningsregistret

För att bidra till god patientsäkerhet och för att stävja välfärdsbrott i Region Stockholm behöver sökande vid varje nytt ansökningstillfälle skicka in ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret för styrelsemedlemmar, verksamhetschef och, i förekommande fall, medicinskt ansvarig läkare (i vissa fall utökas personkretsen).

Varje enskild person har enbart rätt att begära ut utdrag om sig själv. En fullmakt för annan person gäller inte.

Beslut om godkännande eller avslag

Beroende på vårdavtalsområde beslutar hälso- och sjukvårdsnämndens avtalsutskott respektive primärvårdsnämnden om godkännande eller avslag.

För Norrtälje fattas beslutet av direktionen för Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje. Om ansökan avslås och sökande vill ansöka igen behöver sökanden inkomma med en ny komplett ansökan och en ny ansökningsprocess påbörjas. Om ansökan godkänns ska avtal tecknas skyndsamt.

Protokoll och handlingar från de politiska nämnderna

Information om elektronisk underskrift

Inför driftstart

Information för godkända vårdgivare:

Inför driftstart behöver hälso- och sjukvårdsförvaltningen kontrollera att du som vårdgivare är redo att starta vårdverksamhet. Nya vårdgivare behöver implementeras i eller anslutas till ett antal it-system för att kunna bedriva era uppdrag.

Uppsägning av avtal

Här finns information om hur avtal kan avslutas och ditt ansvar som vårdgivare om verksamheten upphör. Gäller alla former av vårdavtal.

Kontakt

Vårdval Stockholm

Inkomna ansökningar för vårdval Stockholm registreras i hälso- och sjukvårdsnämndens respektive primärvårdsnämndens e-diarium där de är sökbara:

Frågor om ansökan och godkännande för vårdval Stockholm kan ställas per e-post till:

Registrator

Vårdval Norrtälje

Inkomna ansökningar för vårdval Norrtälje registreras i diariet för Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje. Handlingar kan begäras ut via registrator.

Frågor om ansökan och godkännande för vårdval Norrtälje kan ställas per e-post till:

Registrator Norrtälje

Kontaktuppgifter på respektive vårdavtals sidor

För frågor kring specifika upphandlingar eller vårdval finns även kontaktuppgifter på respektive vårdavtals sidor:

Hitta aktuella vårdval:

Relaterad information

Om de olika avtalsformerna för att bedriva vård.

  • Uppdaterad: 14 november 2024

  • Faktagranskad: 29 januari 2024

  • Redaktör: Britta Manninen

  • Faktagranskare: Annika Asplind, hälso- och sjukvårdsförvaltningen