Dila-portalen
Dila-portalen är en applikation som används för att skapa eller uppdatera uppgifter om vårdavtal och vårduppdrag i ett antal av Region Stockholms it-system.
När nya avtal tecknas eller när nya uppdrag eller nya vårdutförande enheter tillkommer behöver du som vårdgivare tillhandahålla uppgifter om din verksamhet i Dila-portalen så att nödvändiga system kan konfigureras korrekt.
Det handlar bland annat om uppgifter för att inrapportering av vård och utbetalning av ersättning för utförd vård ska fungera, att så kallade PDL-strukturer i vårdinformationssystemen ska bli korrekta samt att informationen till invånare på webbplatsen 1177 ska vara tydlig och stämma överens med vårdavtalet.
Anslutning
Er kontaktperson för avtalet med Region Stockholm får en länk till Dila-portalen via e-post. Genom att följa länken nås formuläret där uppgifterna ska skrivas in och skickas till hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
För att logga in i Dila behövs e-tjänstekort/SITHS och anslutning till SLL-net, antingen via fast anslutning eller via Sam-uppkoppling.
Om er kontaktperson för avtalet inte har e-tjänstekort sker inloggning med bank-id. Inloggning med bank-id kan inte användas av personer som har ett e-tjänstekort.
Manual för vårdgivare
Kontakt och support
Om du har ett pågående Dila-ärende använder du meddelandefunktionen i Dila-portalen för frågor och support.
Vid allmänna frågor om Dila-portalen kan du kontakta Dila-processteamet på hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Dila processteam
- dila.arenden.hsf@regionstockholm.se
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen