Nationell stödlinje för psykisk hälsa och suicidprevention
Den 12 december 2024 öppnar Hjälplinjen, en ny nationell stödlinje som erbjuder anonymt och kostnadsfritt stöd dygnet runt till vuxna med psykiska besvär, i kris eller i svåra livssituationer.
Hjälplinjen är en ny nationell stödlinje som erbjuder professionellt, anonymt och kostnadsfritt stöd till vuxna som befinner sig i en svår livssituation, genomgår en kris eller upplever olika former av psykiska besvär. Hjälplinjen är ett komplement till civilsamhällets medmänskliga stöd och hälso- och sjukvårdens ordinarie insatser. Stödlinjen öppnar klockan 12 den 12 december 2024.
Hjälplinjen drivs av Region Stockholm i samarbete med Folkhälsomyndigheten, på uppdrag av regeringen. Även om Hjälplinjen är organiserad av Region Stockholm riktar den sig till en nationell målgrupp.
Anonymt stöd till vuxna
Hjälplinjen riktar sig till vuxna personer över 18 år i Sverige som behöver stöd för sitt psykiska mående, eller anhöriga som söker hjälp för att stötta sina närstående och ta hand om sig själva.
Stödlinjen kan hjälpa personer som:
- Går igenom en kris och behöver stöd för att bearbeta sina upplevelser
- Har tankar och planer på självmord
- Befinner sig i en svår livssituation eller genomgår en livsförändring som påverkar deras psykiska hälsa negativt
- Upplever psykiska besvär såsom oro, ångest, nedstämdhet, trötthet eller sömnsvårigheter
- Är anhöriga till en person med psykisk ohälsa och som söker stöd för att stödja sina närstående och att ta hand om sig själva
Personer i akut behov av hjälp uppmanas att kontakta psykiatrisk akutvård eller ringa 112.
Hjälp via webb och telefon
Hjälplinjen erbjuder stöd dygnet runt, året om:
- Skriftligt via Hjälplinens webbplats
- Per telefon på nummer 90390
Stöd ges huvudsakligen på svenska. Vid behov kan tolk anlitas för andra språk.
Beställ tryckt material
Aktörer som arbetar med psykisk hälsa kan beställa kostnadsfritt material om Hjälplinjen via Hjälplinjens webbplats eller kontakt@hjalplinjen.se.