Till Start

Vårdgivarguiden

Brödsmulenavigering

Införandet av det nya registret medför förändringar gällande hur enheter tilldelas arbetsplatskoder. Icke-regionägda enheter som ansöker om vårdavtal kommer inte längre att få arbetsplatskoder utfärdade samtidigt som de får kombikakoder. Istället ska de ansöka om arbetsplatskod via en separat process, se sidan Läkemedelsförskrivning.

Om e-recept, pappersrecept, regler läkemedelsförskrivning, arbetsplats/förskrivarkoder, dosförpackade läkemedel, förskrivning asylsökande och personer utan tillstånd.

För regionägda vårdgivare kommer arbetsplatskoder för nya vårdutförande enheter att skapas automatiskt när nya vårdutförande enheter skapas i MDM-plattformen (med undantag för enheter tillhörande vissa medicinska verksamhetsområden).

Läs mer om det nya regionala arbetsplatskodregistret på sidan Regionalt arbetsplatskodregister. 

En arbetsplatskod behövs vid förskrivning av läkemedel och förbrukningsartiklar som ska omfattas av läkemedelsförmånen. Sedan april 2025 finns Region Stockholms arbetsplatskoder samlade i ett regionalt arbetsplatskodsregister i MDM-plattformen.