Till Start

Vårdgivarguiden

Det är alltid patientens medicinska tillstånd som avgör var skadan eller sjukdomen ska tas om hand. De olika vårdformerna inom Region Stockholm har olika uppdrag - kompetens, tillgänglighet och medicinsk utrustning - för att ta emot skador och sjukdomar. Patienter som kvalificerar sig inom vårdgivares vårduppdrag ska tas emot. Övriga patienter ska hänvisas vidare till rätt vårdform.

Sammanställning av hur strukturen för akut vård är uppbyggd och vilka vårdområden som ingår i respektive vårdnivå.

Vårdpersonalen bedömer patienten

Alla vårdgivare inom regionen ska använda sig av Hänvisningsstödet vid hänvisning av patienter. Beslutsstödet är ett komplement till vårdpersonalens kliniska bedömning av patientens symtom. Det är alltid vårdpersonalen som utifrån sin kompetens och erfarenhet gör den bedömningen. Hänvisningsstödet visar sedan vilken vårdform inom regionen som har uppdrag att ta emot. Patientens ålder och tid på dygnet påverkar hänvisningen. 

Symtombaserat beslutsstöd för att hänvisa patienter vid första vårdkontakt.

Journalföra hänvisning

Varje hänvisning ska dokumenteras i journalsystemet. Det behöver framgå för den som tar emot varför en patient har hänvisats. Finns skäl att avvika från Hänvisningsstödet ska det dokumenteras så att mottagande vårdenhet förstår varför hänvisningen gjorts.

Principer för hänvisning

Regionens principer för hänvisning är grundläggande och gäller för alla som hänvisar och tar emot patienter vid en första vårdkontakt.

  • Följ Hänvisningsstödet (HVS)
    Hänvisning ska alltid ske enligt HVS tillsammans med klinisk bedömning.
  • Använd din kliniska kompetens
    Hänvisningsstödet är ett stöd – avvikelser får göras vid särskilda skäl, men ska dokumenteras.
  • En hänvisning gäller
    Endast en hänvisning per patient och vårdtillfälle. Mottagande vårdform ska ta emot patienten.
    Om fortsatt vård krävs och det inte kan ske patientsäkert hos aktuell vårdinstans – skriv remiss.
  • Skriv och läs hänvisningsanteckning
    Hänvisande vårdgivare ska alltid dokumentera hänvisningen i journalsystemet.
    Mottagande vårdgivare ska läsa anteckningen.
  • Vid akut vårdbehov gäller inte listning
    Om vårdbehovet är omgående, skyndsamt eller inom 24 timmar, kan patienten hänvisas till valfri mottagning inom rätt vårdform i regionen.
    Patienter ska hänvisas till sin listade husläkarmottagning om vårdbehovet inte är akut.

För 1177 på telefon

Principer som gäller för 1177 på telefon:

  • Medicinsk återuppringning ska ske 2 timmar efter initiala samtalet.
  • Hänvisning till jourläkarbil görs enligt särskilda rutiner.

Avvikelser

Hänvisningar som anses felaktiga tas upp i avvikelseprocessen eller samarbetsforum mellan vårdgivarna. I de fall där avtalsfrågor skapar hinder för att ta hand om en patient ska avtalshandläggare informeras.

Kontakt

Frågor som rör strukturen för akut vård, vårduppdrag eller avtal hänvisas till vårdgivarens avtalshandläggare.

Hitta ansökningshandlingar, förfrågningsunderlag, avtalsinformation och kontaktuppgifter per vårdavtalsområde.

  • Uppdaterad: 1 september 2025

  • Faktagranskad: 27 juni 2025

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Patrik Söderberg, hälso- och sjukvårdsförvaltningen