Frågor och svar
Vanliga frågor och svar om lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård och den regionala överenskommelsen mellan Region Stockholm och kommunerna i Stockholms län.
Om lagen
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård trädde i kraft den 1 januari 2018. Lagen hänvisar till bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagen och socialtjänstlagen om fast vårdkontakt och samordnad individuell plan (SIP). Lagen ersatte den tidigare betalningsansvarslagen. Från 1 januari 2020 gäller en långsiktig regional överenskommelse mellan Region Stockholm och kommunerna.
Lagen ska främja en god vård för patienter som efter utskrivning från sluten vård behöver insatser från socialtjänsten, den kommunalt finansierade hälso- och sjukvården eller regionens öppenvård. Lagen syftar till att minska antalet dagar som utskrivningsklara patienter är kvar på sjukhus.
En överenskommelse, har arbetats fram av länets kommuner/Storsthlm och Region Stockholm. Överenskommelsen ska främja ett gemensamt utvecklingsarbete och närmare samarbete mellan kommunerna och regionen vid utskrivning från sjukhus. Överenskommelsen beskriver hur berörda aktörer ska arbeta utifrån lagen, betalningsmodell och ansvarsfördelning. Den långsiktiga överenskommelsen gäller från 1 januari 2020.
Utskrivningsprocessen
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen och Storsthlm, i samråd med kommuner och vårdgivare, har utformat gemensamma rutiner som beskriver hur olika aktörer ska arbeta enligt den nya lagen: De finns att ladda ner här
Det krävs samtycke för informationsdelning, sammanhållen journalföring, kallelse till SIP och själva upprättandet av SIP. Slutenvården inhämtar samtycket till sammanhållen journalföring, informationsdelning med öppenvård och kommun samt kallelse till SIP i de fall SIP ska erbjudas patienten. Slutenvården informerar öppenvården och kommunen om vilka samtycken patienten har lämnat. Vid upprättandet av SIP inhämtas ett nytt samtycke till att mötet hålls. Samtycke kan inhämtas skriftligt och muntligt. Mer information om samtycke finns i den gemensamma riktlinjen och de gemensamma rutinerna som finns tillgänglig här
Patientavvikelser som är kopplade till brister i samverkan ska hanteras enligt etablerade rutiner för avvikelsehantering. I första hand är det vårdgivarens ansvar att bemöta och besvara de klagomål och synpunkter som kan uppstå i samband med vård och behandling. Patienter och närstående ska alltså vända sig direkt till den verksamhet som ansvarat för vården och föra fram sitt klagomål. Verksamheten bör omgående bekräfta att klagomålet är mottaget och bör sedan lämna ett svar inom fyra veckor.
Om patienten bor på särskilt boende eller serviceboende och är listad hos en läkarorganisation ska fast vårdkontakt utses inom den valda läkarorganisationen. För samtliga individer på särskilt boende som har vårdats inom slutenvården ska en SIP erbjudas. Se information om planering och samordning för individer vid särskilda boenden. Lagen om samverkan vid utskrivning, metodstöd
Betalningsansvar och fakturering
Från 1 januari 2020 hanteras faktureringen centralt. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen fakturerar kommunerna. Varje kommuns genomsnittliga tid som utskrivningsklar avgör betalningsansvaret. Faktureringsprocess i tre steg: 1. Insamling av statistik. Enbart vårdtillfällen med alla villkor uppfyllda (meddelanden, SIP, vårdkontakt) kommer med i statistiken. 2. Delning av granskningsunderlag genom inloggning på hemsida. Enbart för kommuner vars genomsnitt överstiger fristdagarna. Kommunerna har tre veckor på sig för granskning och dialog innan faktura 3. Fakturering sker efter granskning och eventuell dialog. Betalningsansvaret är pausat tillsvidare.
Samordnad individuell plan, SIP
Om patienten behöver insatser från både region och kommun ska en samordnad individuell planering alltid genomföras av representanter för de enheter som ansvarar för insatserna. Kallelse till SIP ska skickas till berörda enheter av patientens fasta vårdkontakt i den regionfinansierade öppna vården. Kallelse till SIP ska ske innan patienten skrivs ut . Dock kan själva SIP-mötet ske senare enligt behov. Den enskilde ska samtycka till att en SIP upprättas då sekretessen bryts vid samverkan. Planen kan inte upprättas mot den enskildes vilja.
Ersättning ges för upprättad SIP inom ramen för Husläkarverksamhet med basal hemsjukvård för patienter som skrivs ut från sluten hälso- och sjukvård och har behov av insatser från både den regionsfinansierade hälso- och sjukvården och kommunen. Ersättning ges när SIP har upprättats vid ett fysiskt möte eller videokonferens och när mottagningen har följt gällande tidsregler i enlighet med lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. Den fasta vårdkontakten/husläkarmottagningen ska helst kalla till SIP innan patienten är utskrivningsklar dock senast tre kalenderdagar från det att slutenvården har meddelat att patienten är utskrivningsklar. Ersättning ges inte för SIP där husläkarmottagningen medverkar över telefon.
Lagen om samverkan vid utskrivning innebär ett lagkrav att SIP ska erbjudas alla individer som skrivs ut från slutenvården och har behov av insatser från både den regionsfinansierade öppenvården och kommunen. Det är den fasta vårdkontakten som ansvarar för att SIP upprättas.
Läs mer
Lag (2017:162) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård gäller sedan 1 januari 2018. Mellan regionen och kommunerna i Stockholms län gäller en överenskommelse om riktlinjer, fristdagar och betalningsansvar.
Utbildningsmaterial om lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.