Till start

Vårdgivarguiden

SAM-tjänsten erbjuder distansuppkoppling till SLL-net, som är Region Stockholms gemensamma datanät.

E-tjänstekort och tillhörande pin-kod

För att logga in i SAM-tjänsten behöver du ett e-tjänstekort* och en sexsiffrig pin-kod som hör till e-tjänstekortet.

Mer information om hanteringen av e-tjänstekort för privata vårdgivare:

Hur du beställer, hanterar och administrerar ditt e-tjänstekort.

*Andra kort som kan användas är Skatteverkets id-kort med e-legitimation, Telia e-legitimation på kort eller något Siths-kort. Om du väljer att använda Skatteverkets id-kort eller Telias e-legitimation behöver du ladda ner ett HCC-certifikat till kortet. Kontakta din e-tjänstekorthandläggare för mer information.

Programvaran Net id och kortläsare

Net id

Du behöver ha programvaran Net id installerad på din dator. Om du saknar programvaran ska du vända dig till it-supporten för din verksamhet för att få hjälp, alternativt själv ladda ned programvaran.

Kortläsare

Om du saknar kortläsare ska du beställa enligt de rutiner för inköp av it-produkter som vanligtvis används på din arbetsplats.

Du som inte har it-support kan läsa mer om Net id och om kortläsare under länken:

Är det möjligt att få dispens från kravet att använda e-tjänstekort?

Det går att ansöka om en tidsbegränsad dispens från att använda e-tjänstekort för inloggning till SAM-tjänsten. Dispensen kommer att lämnas restriktivt och i huvudsak till medarbetare inom Region Stockholm med arbetsplats utanför Sverige.

Ansökan om dispens från kravet på inloggning med e-tjänstekort i SAM-tjänsten.

Vad gäller för konsulter?

För konsulter finns möjlighet att använda två typer av e-tjänstekort (OSIS och reservkort). Även kort från andra utgivare kan användas, exempelvis id-kort från Skatteverket. Fördelen med kort från andra utgivare är att den externa medarbetaren inte behöver komma till kontoret för e-tjänstekort i Stockholm för fotografering utan detta kan istället ordnas på distans.

Kortet behöver inte heller återkallas efter att uppdraget är slut. Observera att kortet inte fungerar som inpasseringskort och kan inte heller användas för visuell identifikation i  Region Stockholms lokaler.

Kravet för att kort från annan utgivare ska fungera för inloggning i SAM-tjänsten är att den externa medarbetaren har

  • en personpost i Region Stockholms elektroniska katalog, Ek
  • något av följande kort: Skatteverket, Telia eller alla Siths-kort.

Siths-kort

Om medarbetaren har personpost i Ek och har ett Siths-kort utfärdat i Stockholms län ska det gå att använda kortet direkt. Om Siths-kortet är utfärdat på annan ort behöver medarbetaren ladda ner ett HCC-certifikat till kortet. Kontakta den som är ansvarig för e-tjänstekort på din arbetsplats för mer information.

Kort från Skatteverket eller Telia

Om medarbetaren har ett kort från Skatteverket eller Telia behöver medarbetaren ladda ner ett HCC-certifikat till kortet. Kontakta den som är e-tjänstekortsansvarig för arbetsplatsen för mer information.

Kontakt

Supportfrågor hanteras av respektive verksamhets supportorganisation.

Enskilda privata vårdgivare kontaktar serviceförvaltningens servicedesk:

Serviceförvaltningens servicedesk

Serviceförvaltningens it-portal

OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.

    • Uppdaterad: 16 februari 2024

    • Faktagranskad: 15 januari 2024

    • Redaktör: Björn Larsson

    • Faktagranskare: Per Orvebratt, serviceförvaltningen