Till start

Vårdgivarguiden

Temporär lösning för patienter med ASA-klassificering 3

I samband med Region Stockholms nya upphandlade avtal inom gastrointestinal endoskopi har det blivit en oavsiktlig ändring från föregående avtal. Det innebär att patienter med ASA-klassificering 3 inte får tas om hand på de upphandlade enheterna.

En temporär lösning innebär att remisser med patienter med ASA-klassificering 3 utan behov av sedering tas om hand av nuvarande upphandlade leverantörerna (Capio och Aleris). Frågan och permanent lösning utreds vidare av hälso- och sjukvårdsförvaltningen.

Vilka sjukvårdsenheter kan använda tjänsterna?

Remitterande sjukvårdsenheter är i huvudsak:

  • primärvård som har avtal med Region Stockholm
  • privata specialistläkare verksamma enligt lag (1993:1651) om läkarvårdsersättning
  • privata specialistläkare som har avtal med Region Stockholm.

Remittenter med fullt kostnadsansvar har rätt att utnyttja tjänster.

Uppdraget omfattar inte

  • vård som kräver akutsjukhusens resurser, kompetens och utrustning
  • vård som ska utföras inom annan specialistvård, exempelvis gastroenterologi
  • patienter med behov av sedering eller narkos för genomförandet ska hänvisas till en utförande enhet med slutenvårdsmöjlighet
  • patienter med ASA-klassificering 3 och 4 ska hänvisas till enhet med möjlighet till slutenvård – Obs! Se rubriken Temporär lösning för patienter med ASA-klassificering 3
  • patienter under 18 år.

Avtalade enheter

Norra och västra länet

  • Aleris Endoskopi Danderyd
  • Aleris Endoskopi Sollentuna

Östermalm, Norrmalm, Lidingö

  • Capio Gastro Center Stockholm

Kungsholmen och Södermalm

  • Aleris Endoskopi City

Södra länet

  • Aleris Endoskopi Handen
  • Aleris Endoskopi Skärholmen

Prislistor

Gäller från och med 1 januari 2024.

Kontakt

Emeli Dahlskog|Avtalshandläggare

Enheten för Enskilda vårdgivare och vårdstödjande tjänster

  • Uppdaterad: 12 juni 2024

  • Faktagranskad: 9 januari 2024

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Emeli Dahlskog, hälso- och sjukvårdsförvaltningen